Toimintakalenteri

ELÄMÄ ON PARASTA ITSE TEHTYNÄ /2017 VALTAKUNNALLINEN MARTTOJEN TEEMA

Maaselän Marttojen toimintasuunnitelmaluonnostelua vuodelle 2017

Tiedossa olevat suuret tapahtumat: 1. VANHUSPALVELUMESSUT / HYVINVOINTI JA TERVEYSMESSUT MONITOIMITALOLLA 21.2.2017
Martoille on tarjottu mahdollisuus kahvittaa 75 -vuotiaiden (ja puolisoiden) kutsuvieraiden tilaisuus messutapahtumassa klo 11.00 - 12.00 ylätasanteella ja käsityöluokassa.
Kutsuvieraat ovat Selänteen kuntayhtymän alueelta!
Tarjoilu on täytekakkukahvit / - tee ja pikkusuolainen
Voimme leipoa kaiken itse tai tilata kakut ja Selänteen kuntayhtymä maksaa meille tarjoilun.

Messuilla laitamme jakoon Martta- lehtiä ja kerromme Maaselän Marttojen toiminnasta.
Loistava näkyvyys Martoille. Muusta messutarjoilusta vastaa kauppaoppilaitoksen oppilaskunta!
RAPORTTI:
Leipojaryhmä: Riitta Heittokangas, Marjatta Tiitto, Arja Kujanpää, Kaisu Leipälä
Martta-tunteja noin 10
Pöydät: A-L Finnilä, Jaana Karsikas, M-L V
Martta-tunteja n. 3
Tarjoilu, pöytien kattaminen ym. Pirjo Koivumaa, Tuula Kopola, Leila Myllylahti, Terttu Salmela, Marjatta Mattila , Annikki Heikkilä, Marjatta Tiitto, Vuokko Reinikainen, Kaisu Leipälä, Kaija Tiirola ja M-L
Marttatunteja ainakin 15

Yhteensä veloitamme 300 € työpalkkoina!
Liinojen pesetys lisätään laskuun, samoin ostetut tarvikkeet ja kukat.

Miia Jämsä on kysynyt vohvelitarjontatarjousta 18.3. lauantaitarjoiluun. 2. PUUTARHAMESSUT 20 – 21.5.2017
Messuteemoinamme: - lava-/ ruukkuviljely - pajutyöt - terveellisimmät kaalit
- itsenäisyyden 100 -vuotisjuhlavuoteen liittyen maistatamme juureen leivottua itse leipomaamme ruisleipää - mitä muuta? - arpapöytä

3.  KOKO KANSAN TEEPIKNIK PERJANTAINA  7.7.2017 - tapahtumapaikka uimaranta - mukana omalla tarjoilulla - suunnittelupalaveri 14.2., johon osallistuvat puheenjohtaja ja Marjatta Tiitto

Vohveleita ja teetä tarjoamme ja täällä äänestetään voittanut teeleipäkilpailun voittaja. Kevään mittaan jyrytämme kolme parasta ja maistatamme Teepikniktapahtumassa ja kävijät äänestävät näistä voittajan! (tämän tarjouksen teimme 14.2. suunnittelupalaverissa).

4. HAAPAJÄRVI-VIIKKO 10 – 16.7. - toripäivä on 14.7. ja samalla on Kauppatorin viralliset avajaiset 5. PUISTOKATUTAPAHTUMA ON ELOKUUSSA, MISSÄ OLEMME PÄÄSÄÄNTÖISESTI OLLEET MUKANA (Kauppakatutapahtumaa toukokuussa ei ole puutarhamessujen takia)

HALUAMMEKO OLLA TORIN KÄYTÖN IDEOINNISSA MUKANA JA OTTAA SIELTÄ ESIM. MARTAN PÄIVÄN OMAKSI TORITEMPAUSPÄIVÄKSEMME - Martan päivä on 26.7.
KESÄRETKI 29.-30.7.2017 - Tampere - Pyynikillä musikaali Niskavuoren nuori emäntä - liput varattu - retkelle otetaan myös ei- jäseniä
Tarjous, minkä sain 21.2. Mika Haapa-aholta on seuraava:
Hotelli TORNI majoitus 120 € kahden hengen huone ja hintaan kuuluu aamiainen. Siis nuppihinta tosi hyvässä hotellissa on 60 €/h. Ilves olisi ollut jonkun euron halvempi, mutta Torni on uutta luksusta.
Varasimme 20 huonetta hintaan 2400 €.
Kyyti 1190 € ja jos lisäkilometrejä, niin niistä erikseen.
Mikan tarjous 40 hengelle on siis 3590 €, siis vajaa 100 €/henkilö.
Kesäteatteriin ajomatka on mukana laskuissa.
Mutta sitten martta vastaantulo jäsenille: ajattelen, että maksaisimmeko hotellihuoneen hinnan. Päätetään torstai-iltana 23.2. vuosikokousta edeltävässä hallituksen kokouksessa.
Sitten on Pyynikin kesäteatteriesitys ja lähtijä maksaa lippunsa ja matkan aikana syömisensä ja juomisensa.

4- h on pyytänyt meitä mukaan seuraavaan:

a) perinneruokaa maahanmuuttajille  22.3. klo 17.00-20.00 29.3. klo 17.00-20.00 b) toukokuussa villiyrttikurssi 4-h:lla c) mahdollisesti jotakin muuta
Huomasitteko Maaselkä- lehdessä mielenkiintoisen afgaanipoikien kalapitsan. Pojat voisivat opettaa meitäkin!

- puu-/marjapensasistutukset - sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto (kuusi- teema ja Suomi 100 v.) - naapurikuntien Martat / tutustuminen - villasukat veteraaneille (Haapajärvellä alle 20 tunnuksen omaavaa naista ja miestä); kudommeko omillemme ja pyydämme lankalahjoitukset - vauvasukat 100- vuotiaan Suomen vauvoille, luovutetaan Haapajärven neuvolaan  - vauvapeitot - osallistumme  - ensiapukurssi SPR - hygieniapassi -koulutus

RAPORTTI TÄHÄNASTISESTA

Veteraani- ja vauvasukkaprojekti on jo aloitettu. Lauantaina 11.2. Sinikan Lounaspalvelun tiloissa Kirsi Lamminniemen ohjauksessa aloitimme kutomisen. Osan langoista ostimme Martta-rahoillamme ja Kirsi oli saanut Halpa Hallista ja S- marketista osan langoista lahjoituksena. Loput sukat kudotaan kotona ja palautetaan jaettavaksi. Riitta Mielityinen toi kahdet valmiit sukat, Anja Parttimaa kolmet ja Alli (Jääskeläisen Liisan sisar) yhdet. He eivät ole jäseniämme, mutta halusivat osallistua.

Sienet, marjat ja perinteiset suomalaiset ruoat esillä juhlavuotena!
Suomessa viljeltävien viljalajikkeitten käyttöä ja tietoutta levitämme.
Edellä mainittuun liittyen:
Maaselkä lehti on pyytänyt meiltä EXTRAANSA Noora Pöyhösen reseptien mukaan valmistettujen ruokien tekemistä ja valmistetuista ruoista kertomista ja kuvaamista.
Aikataulutus:
13.3. ensimmäinen juttu lehteen (lehti ilmestyy 20.3.)
8.5. toinen juttu valmiina               ( lehti ilmestyy 15.5.)
13.11. juttu valmis                           (lehti ilmestyy 23.11)
11.12. juttu valmis                            ( lehti ilmestyy 18.12.)

Varaan kotitalousluokat ja joitakin juttuja voidaan tehdä esim. kotona, kenellä on leivinuuni käytössä.

Kerron ruustinna Noora Pöyhösestä kokouksessa ja reseptit ovat supisuomalaisia sadan vuoden takaisia erittäin selkeitä perusruokia täysin tähän päivään käyviä.
Ruustinnan koulussa Haapavedellä opetettiin tyttöjä ja naisia kotitalousasioissa.
Voimme halutessamme valmistaa useampia ruokia kerralla ja saamme kokoon vaikka parin artikkelin ruokaesittelyt.
Avataanko myös ulkopuolisille pientä tarvikemaksua vastaan ja levitetään tietoa ja mielenkiintoa suomalaisiin perusruokiin.
Huomioidaan vuodenaikareseptit!

Leskeksi jääneet miehet (ennen kaikkea miehet) ovat pyytäneet ruoka- ja kodinhoitokurssia. Tästä voisi periä pienen tarvikemaksun.
Maaselän Marttojen juhlavuoden kahvileipäkilpailu! Ajankohta? Kaunis kattaus esim. juhlavuositeemaan liittyen?

Omasta kunnosta huolehtiminen!

Juhlavuoteen liittyy hienoja musiikkitapahtumia ja niistä tietouden levittäminen (maaliskuussa Mozartin Requiem, lokakuussa Händelin Messiasoratorio, Laulumiesten Suomi -aiheinen konsertti, Viihdepelimannit, Urkujen yö, Pienen Valon juhlakonsertti, Kopolan Teatterin esitykset ym. ym…) Järjestöt yhdessä Veteraaneihin liittyen - tapahtuma? Veteraanikeräykseen osallistuminen

Marttojen stipendi annetaan nyt kotitaloustaitajalle.

KUUKAUSIKOKOUKSET Helmikuussa 23..2. vuosikokous Maaliskuu 30.3. - ruokateema - Huhtikuu 27.4 - päivä on kansallinen veteraanipäivä - olisiko järjestöjen yhteinen päivä veteraaneja muistaen esim. hyvällä veteraanipäivän kahvi-/ teetarjoilulla ja veteraanijuhlaan osallistuen ja tätä kautta veteraanitietoutta kartuttaen
- näyttäisimme arvostuksemme veteraani-ikäluokallemme

- Toukokuu 20 - 21.5. Puutarhamessut - teemana viljely ja ruoka - messut sitovat toukokuun energiamme - parhaaseen istutusaikaan istutamme marjapensaat ja mahdolliset puut juhlavuoteemme liittyen

- Kesäkuukaudet - riittänee Tee-piknik ym. tapahtumat ja kesäretki Tampereelle

- Elo-ja syyskuu - sienet /Elsa Pietikäinen opastaa sienestykseen ja sieniruokien valmistaminen - Lokakuu26.10 - Marraskuu 23.11. - Joulukuu - olisiko teemana suomalainen jouluperinne

HALLITUKSEN KOKOUKSET

TOIMINTARYHMÄT Liikunta Ryhmän vetäjä: Jaana Karsikas, Airi Tuomikoski, Hilkka Soranta

Käsityö Ryhmän vetäjät: Kirsi Lamminniemi, Elsi Puurula

Kokkaus Ryhmän vetäjät: Riitta Heittokangas ja Marjatta Tiitto

Puutarha: Ryhmän vetäjät; Kati Mehtälä ja Arja Kujanpää

Kulttuuri Ryhmän vetäjät: Eila Ranua, Mervi Niemelä ja Elina Saari

Kirpputori Ryhmän vetäjät: Minna Vähäsarja ja Kirsi Lamminniemi

Mervi Niemelä seuraa Tallinnan matkan mahdollista toteutumista maaliskuun loppupuolella. Martoissa ja käsityöihmisissä on mielenkiintoa tällaiseen reissuun. Informoimme ajoissa, jos matka näyttää toteutuvan. Omakustanteinen reissu kaikkinensa.